التخطي إلى المحتوى
عضو المارد الأحمر يهني غزل المحلة بالازدياد للدوري الفاخر.. ويتوجه بطلب لاتحاد الكرة

وجه محمد سراج الدين عضو مجلس إدارة المارد الأحمر، التهئنة لـ نادي غزل المحلة، بعد الازدياد إلى الدوري المصري الفاخر الموسم المقبل.
غزل المحلة حسم تأهفأنه إلى الدوري المصري الفاخر الموسم المقبل، عن المجموعة الثانية في دوري الدرجة الأولي الالثلاثاء.
طالع | رسميًا.. غزل المحلة يرجع للدوري المصري بعد تخلف عن الحضور 4 سنوات
ونوه عضو المارد الأحمر، إلي أن تواجد الأنةدية الحشودية أفضل من تأهل أندية المؤسسات، مطالباً اتحاد الكرة بتنشيط دوري خاص للمؤسسات.
وكان قد البنك المارد الأحمر قد تأهل إيضاً إلى الدوري المصري الفاخر الموسم المقبل.
وقال سراج الدين عبر صفحته على موقع التواصل الاجتماعي “الفيسبوك: “مبروك ازدياد المحلة للفاخر وأتمنى المنصورة العام الآتي مع احترامي الكامِل لأنةدية المؤسسات وما تعمل به من احترافية في منظومة عمفأنها وإلا أن المضي بهذا الشكل على المدى الطويل لن يكون إيجابيا على الكرة المصرية في وجهة نظري إحنا كل يوم بنانهزم أندية حشودية بالشكل ده”.
وتابع: “الصح يتفعل في اللوائح المخصصة أصبححاد الكرة دوري خاص بالمؤسسات ويوقع الفصل كلياً بمقاييس ولوائح قانونية ظاهرة ويمنع تسجيفأنهم في دوريات الترقي للفاخر اللي المفروض يكون مقتصرا على الأنةدية الحشودية والشعبية واللي بتمثل مدن ومحافظات وده مثلاً يكون أحد المقاييس الأساسية مش اللي بتمثل مؤسسات ومؤسسات قطاع عام وخاص”.
وأضاف: “مع كامل احترامي لكل المؤسسات لو في شركة في تدابيرها التسويقية عمل دعاية لنفسها وده حقها طبعاً وتكون مشترِكة في قلب الوقع والدوري الفاخر يبقى ترعى نادي جماهري أو مع أحقية الأنةدية الرياضية الأنة بتأسيس مؤسسات مشاركة ومؤسسات كرة يدخلوا في حصة مع النادي في شركة المساهمة ويوقع المساهمة مثلاً في تطوير استاد النادي الحشودي المخصص واللي حاضر في أغلب المحافظات مش لسه هيتم تشييده لاغير يتم تطويره بشكل عصري يلائم المقاييس الدولية”.
واستكمل: “مع رجوع الحشْد مستقبلاً هيكون الاستاد ده مصدر دخل محترم للنادي والشركة غير عوائد البث والدعايات وبكده يكون النادي الحشودي اللي بيمثل محافظة حشودية انتفع والشركة كمان هتستفاد اكتر لأنة هيرجع عليها أمثلية عامل الحشْد في الوقت ده اللي هي اصلاً مفتقدها يقصد كمثال في انجلترا هتلاقي بنك ستاندرد تشارترد راعي لليڤربول وهتلاقي أضخم مؤسسات الغاز والبترول الدولية جاز بروم راعي لنادي شالكة الوجعاني مفيش بقى فريق اسمه نادي بنك ستاندرد تشارترد ولا فريق اسمه نادي جاز بروم”.
وأتم: “نحونا تمؤذيب في الموضوع ده عظيم والتركيبة مقلوبة ومحتاجة تتعدل يقصد كان نفسي اشوف مثلاً ومع كامل احترامي لممشقات كل الصاعدين بني سويف أو المنيا أو سوهاج في الفاخر ومعاهم البنك المارد الأحمر برضه بس كراعي أو شريك أساسي وداعم للتجربة وزي كده أجودة كتير ممكن تتحقق أتمنى ده يبدأ يحصل ويتفعل بمبادرة من الوزير المحترم والمجتهد دكتور أشرف صبحي واللجنة الخماسية الموضوع محتاج شغل كتير وتدبير طويلة المدى بس لو حصل الدوري بتاعنا هيكون ممتع وفي مكان تاني خالص نحونا نعمة هائلة مش مستغلينها كويس وهي الحشْد المصري في مختلَف المحافظات مش القاهرة بس وشغفه القوي بالكرة والرياضة عامة”.

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *